onsdag 19 mars 2014

Aldrig i min bokhylla

...skrev Boktjuven om den 7 mars. Den bok som aldrig skulle stå i hennes bokhylla var Mein Kampf av Adolf Hitler. 

Mein Kampf skulle inte jag heller vilja ha i min hylla. 

Den bok som jag däremot tänker aldrig skulle komma över tröskeln till mitt hem är The Satanic Bible av Anton Szandor LaVey.

Inte för att boken vänder på gudsbegreppet, vilket jag kan inse att det finns en poäng med. Jag kan ockse inse att det finns en poäng med att ifrågasätta en orubblig tro på att Gud löser allt. 

Ändå ger mig boken kalla rysningar.  

Det är någonting med det där att välja svart i stället för vitt. 

Fast det går självklart att ifrågasätta om det vita är så vitt, hur mycket ondska har inte utförts i "det godas namn"?

Trots detta:

The Satanic Bible kommer aldrig stå i min bokhylla!

Vilken bok kommer aldrig att stå i din?



File:The Satanic Bible (book cover).jpg


1 kommentar:

  1. Anser att de två böcker som nämnts i ditt inlägg är två lämpliga kandidater som aldrig kommer stå i min bokhylla. För övrigt är det väldigt få deckare i min bokhylla, vilket det kommer fortsätta att vara. Jag tycker inte om att bli rädd/skrämd så därför är det en gener som jag undviker. För övrigt om jag ska nämna vad som står i min bokhylla är det många kärleks/drama böcker som har historisk karaktär. Gärna svensk bondromantik. Annars mycket pedagogiska/inlärningsböcker inom skola. Matematikböcker, även didaktiska sådana. Fysik och kosmosböcker. Historiska vetenskapsmäns böcker återfinns också och sist men inte minst självhjälpsböcker med betoning på mindfulness, andning och kbt. :)

    SvaraRadera