lördag 1 mars 2014

Jane Austen och jag

Passar på att anta utmaning till #blogg100 genom att starta upp en ny blogg som sedan länge funnits i bakhuvudet.

Hur startar man då upp en ny blogg på bästa sätt?

Jag har inte en aning! Men jag tänker så här; en kort presentation bör ingå. Helst ska presentationen sticka ut, i varje fall lite.

Hur ska det gå till?

Jag har inte aning! Men jag tänker så här; i går såg jag filmen "Becoming Jane" som handlar om Jane Austens (Anne Hathaway) liv, om hennes och Mr Lefroys (James McAvoy) kärlek till varandra.


Jag spenderade första hälften av filmen med att irritera mig på Anne Hathaways skådespeleri och den andra hälften med att vara fullkomligt uppslukad av den tragiska kärlekshistorien.

Behöver jag säga att när filmen var slut så hade jag ett lika stort hål i magen som Jane och Lefroy (som man bara måste älska) och en väldigt blöt näsduk. Helt tagen.

Artikeln som skulle skrivas på eftermiddagen fastnade någonstans i 1800-talets England. Jag antar att det skulle kunna påvisa att jag är en obotlig romantiker med en febless för stor, gärna historisk, kärlek.

Så där. Det blir ingen närmare presentation. Det är Jane och jag.

Fast över mig bestämmer inga farbröder eller äldre släktingar.
Vilket i sig är rätt trevligt.
Och befriande.

Hur det är med skrivandet (liknar man sig med Jane Austen bör åtminstone ett par rader finnas nedtecknade sedan tidigare)?!

Jo då, det finns några rader.
Ett par.





2 kommentarer:

  1. Åå, då är vi två. Älskar historisk stor kärlek och kostymfilmer. Dig ska jag följa med spänning. Kul att jag hoppade på den här utmaningen, så jag hittade dig. Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja det är verkligen en utmaning!
    Du får ha en fortsatt trevlig helg och ett stort lycka till önskar jag dig:)

    SvaraRadera