tisdag 1 april 2014

Den bästa krönikan

Visa mig en god krönika och jag går omkring strålande hela dagen (nåja några timmar i alla fall!).

En av de bästa förra året Johan Hassen Khemiris "Bästa Beatrice Ask". 
DN den 13 mars 2013.

Jonas Hassen

Krönikan handlade om rasismens betydelse med bakgrund i den jakt på papperslösa invandrare som eskalerade förra året.

Khemiris uppmaning löd:
"Jag skriver till dig med en enkel önskan, Beatrice Ask. Jag vill att vi byter skinn och erfarenheter. Kom igen. Vi bara gör det."


Vilken briljant inledning! 
"I 24 timmar lånar vi varandras kroppar. Först går jag in i din kropp för att fatta känslan av hur det är att leva som kvinna i en patriarkal politikervärld. Sen lånar du mitt skinn för att förstå att när du kommer ut på gatan, ned i tunnelbanan, in i köpcentret och ser polismännen stå där, med Lagen på sin sida, med rätten att närma sig dig och be dig bevisa din oskuld så väcker det minnen till liv. Andra övergrepp, andra uniformer, andra blickar. Och nej, vi behöver inte gå så långt som till andravärldskrigs-Tyskland eller åttiotals-Sydafrika. Det räcker med vår svenska närhistoria, en rad slumpmässiga upplevelser som vår gemensamma kropp plötsligt minns.

Att vara sex år och landa på Arlanda, i vårt gemensamma hemland. Vi går mot tullen, med en pappa som har handsvett, som harklar sig, som rättar till frisyren och bättrar på putsen på skorna mot knävecken. Två gånger kontrollerar han att det svenska passet ligger i rätt innerficka. Alla rosafärgade människor släpps förbi. Men vår pappa stoppas. "

Nu är det över ett år sedan krönikan publicerades. 
Kanske har ni glömt den?
Kanske missade ni texten när den publicerades?

Vilket än är fallet, finns den fantastiska texten att läsa på DNs sida här. 
Den är väl värd att lägga några minuter av livet på!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar